Friday, February 26, 2010

Bahaya Dunia


Rasulullah Saw. pernah bersabda bahawa pada hari kiamat nanti akan ada sebahagian orang yang akan dibangkitkan dengan amalan soleh yang banyaknya seumpama gunung-gunung di jazirah Arab, namun mereka akan tetap dicampakkan ke dalam neraka Jahanam. Maka bertanyalah seseorang kepada Rasulullah…“Ya Rasulullah, apakah mereka ini orang-orang yang mengerjakan solat?” Rasulullah saw. menjawab, “Ya, mereka mengerjakan solat, berpuasa, bahkan menunaikan tahajjud, tetapi apabila salah satu bentuk dunia (seperti wang atau kemuliaan dunia) datang ke hadapan mereka, maka mereka terjun untuk mengambilnya (tanpa memperdulikan halal atau haramnya).”

Nabi Isa a.s. pernah berkata bahwa cinta kepada dunia dan cinta kepada akhirat tidak akan mampu bersatu dalam satu hati, ibarat air dan api tidak dapat bersatu dalam wadah yang sama. Sama-sama kita hayati pesan Rasulullah Saw.. ‘Siapa yang tamak pada dunia dan menaruh angan-angan panjang terhadapnya, maka sejauh itulah Allah swt. akan membutakan hatinya. Dan siapa yang tidak berminat pada dunia, dan meringkaskan cita-citanya dari dunia maka Allah swt. akan mengurniakan ilmu tanpa ia mempelajarinya, dan memperlihatkan jalan tanpa mendapat bimbingan dari penunjuk jalan…’
Kerana dunia..manusia akan jadi buta mata, akal, dan hatinya..

Abu Darda r.a. meriwayatkan sabda Rasulullah saw., “Jika kamu dapat mengetahui apa yang aku ketahui, niscaya kamu akan sedikit tertawa dan banyak menangis dan dunia akan menjadi hina dalam padanganmu dan kamu akan mengutamakan akhirat.” Kemudian Abu Darda r.a. berkata, “Jika sekiranya kamu dapat mengetahui apa yang aku ketahui, niscaya kamu akan lari ke hutan sambil menangis menjerit-jerit dan meninggalkan harta benda kamu tanpa dijaga. Tetapi dari hatimu, ingatan kepada akhirat sudah hilang dan angan-angan dunia berada di hadapanmu dan dunia menjadi pengawal amalanmu. Keadaanmu seolah-olah tidak tahu apa-apa. Oleh kerana itu, sebahagian orang di kalanganmu sudah menjadi lebih parah daripada haiwan yang tidak pernah meninggalkan hawa nafsunya dan tidak takut akan akibat buruknya.

Beliau menyambung:..Apakah yang terjadi pada kalian sehingga kalian tidak saling menyayangi satu sama lain, tidak saling menasihati antara yang satu dengan yang lain? Padahal kalian merupakan saudara seagama. Hanya hawa nafsumu menghalangimu supaya tidak dapat bersatu padu. Jika kalian berkumpul untuk tujuan agama dan keperluan agama, nescaya ikatan di antara kalian akan menjadi lebih kuat. Apakah sudah berlaku pada kalian, iaitu pada urusan-urusan dunia kalian saling menasihati, tetapi dalam urusan agama kalian tidak saling menasihati... Kalian tidak berusaha untuk menasihati orang-orang yang kalian sayangi agar mementingkan amalan akhirat, tidak berusaha menasihati mereka untuk kerja-kerja akhirat. ..Ini hanya disebabkan kurangnya iman dalam hati kalian. Jika kalian memiliki keyakinan kepada kebaikan dan keburukan akhirat seperti kamu yakin kepada kebaikan dan keburukan dunia, maka sudah pasti kamu akan lebih mengutamakan akhirat. Amalan akhiratlah yang lebih diutamakan oleh kalian. Jika sekiranya kalian memberikan alasan dengan mengatakan bahwa keperluan-keperluan dunia adalah mendesak dan segera dan tidak boleh ditangguhkan, sedangkan keperluan akhirat masih jauh, maka hendaklah kalian berpikir dengan mendalam, berapa banyak kerja-kerja dunia yang kalian lakukan walaupun hasilnya tidak segera. ..

..Dalam urusan dunia kalian mempunyai pendapat yang cukup baik dan mengamalkannya dengan teliti. Apakah sudah berlaku suatu pandangan bahawa dengan sedikit manfaat dunia kamu menjadi gembira dan sedikit saja kerugian dunia membuat kalian merasa sangat sedih sehingga kesannya tampak di wajah kalian dan dengan lidah kalian sendiri mengatakan bahawa musibah telah menimpa. Kerugian dunia sedikit saja sudah kamu sifatkan dengan musibah. Tetapi dari sudut agama, kerugian yang besar pun tidak membuat kalian sedih atau risau sehingga tidak ada sedikitpun perubahan dalam raut wajah kalian. Dengan melihat kerosakan kalian dari segi agama ini saya rasa Allah Swt. telah murka kepada kalian. Kalian berjumpa satu sama lain dalam keadaan gembira, sambil setiap orang berhati-hati agar tidak mengucapkan sesuatu yang benar tetapi pahit di hadapan orang yang tidak menyukainya. Ini kerana dia takut nanti orang lainpun akan mengatakan sesuatu yang benar tetapi pahit di hadapannya kerana tidak disukainya. Jadi sambil menyimpan perkara yang demikian di dalam hati, kalian bergaul satu sama lain. Dalam hatimu sudah rosak, tetapi zhahirnya ceria.

Saudara-saudaraku yang dikasihi..sama-samalah kita melihat dalam diri sendiri…nasihat ini untuk diriku dan juga untuk dirimu..Betapa ramai di antara kita melupakan akhirat kerana disibukkan dengan urusan dunia..demi mencari rezeki..demi mengejar cita-cita..demi sebuah amanah pada bangsa dan negara..hingga kita terlupa pada kehidupan yang tiada akhirnya..Hidup itu janji Allah buat kita..di alam sana yang tiada hujungnya..Moga dunia yang fana ini mampu kita jadikan kebun bagi kita nikmati hasilnya di akhirat yang abadi…Bekerjalah untuk dunia, namun niatkanlah ia untuk membela agama yang suci..Carilah rezeki di muka bumi..namun niatkanlah ia untuk mereka yang kesusahan dan kesukaran datangnya tiada henti..Carilah ilmu bagi membangunkan diri..namun niatkanlah ia untuk disampaikan pada mereka yang belum mengerti..Moga dengan itu ..setiap langkah yang kita lalui mendapat keberkatan dari Ilahi…

Sama-samalah kita nasihat menasihati untuk kebaikan..walaupun ianya mungkin pahit untuk didengari..moga nantinya ubat yang pahit itu nantinya akan menjadi penawar paling berkesan untuk hati..Wallahua’lam..

No comments:

Post a Comment

 
;