Friday, February 26, 2010

Berbahagialah orang-orang yang 'aneh'

Islam itu datangnya dalam keadaan yang aneh...sebagaimana begitu datangnya..begitu juga akhirnya..Bila tiba hampir tiba saat penghujung masa...berputarlah kembali sejarah sebagaimana awalnya..datangnya aneh...hampir perginya juga aneh..Berbahagialah mereka yang dianggap 'aneh' di awal datangnya cahaya Islam...dan berbahagia jugalah mereka yang aneh di saat hampir berakhirnya alam..

Sungguh aneh insan yang 'aneh' itu...di saat manusia memilih untuk ketawa dan bergembira...menikmati hidup selagi nyawa dikandung badannya..Insan yang 'aneh' gundah dan gelana..hati sayu mengenang dosa..Apakah mampu diselamatkan dirinya..atau perlu menunggu azab Yang Esa..Aneh..sungguh anehnya...

Diberi pilihan antara dua..antara yang tampak jelas di hadapan mata..dengan yang tersembunyi dari zahir namun diakui oleh jiwa...umum manusia memilih yang pertama...Dunia itu kan jelas terpampang di mata dan di hadapan tersedia untuk jamuannya..Siapakan tidak tergoda..wanita, cahaya mata, harta, pangkat dan isi dunia seluruhnya..bukankah semuanya 'zinatul hayati waddunia'...perhiasan hidup dan juga dunia.. Aneh mereka yang tidak terpikat dengannya..

Insan yang 'aneh' memang 'aneh' sikapnya...memilih yang kedua dari yang pertama..dipandang yang pertama sebelah mata..yang kedua juga yang menjadi buruannya...Anehnya insan yang 'aneh'...memilih untuk berbahagia di alam yang tiada siapa pernah melihatnya...Alam itu juga sungguh aneh sifatnya...dikhabarkan manusia muda tidakkan tua selamanya..manusia hidup tiada akan pernah matinya..Hidup yang tiada akhirnya...Sungguh tidak mampu minda menafsirkannya..apatah lagi dikhayalkan keadaannya..

Ibarat dua isteri yang sangat cemburu sifatnya...dunia dan akhirat tidak mampu bersama dalam wadah hati seorang hamba..Jika dipilihnya dunia..pergilah akhirat membawa dirinya...Jika akhirat yang dipilihnya..dunia memandang penuh hampa...betapa keduanya takkan mampu bersama dalam satu cinta..Dicarinya insan yang 'aneh' dunia hanya untuk akhiratnya...Jika dijanjikan padanya cinta seorang wanita..dicintainya hanya kerana Tuhannya..dan demi mencari syurgaNya...Bukankah wanita solehah itu perhiasan dunia yang terbaik buatnya...Syukur kepada Tuhan jika itu kurniaanNya..walau tidak dikurniakan emas berjuta..Zuriat yang dikurnia diterima bukan untuk berbangga tetapi dengan keyakinan bahawa ia amanah untuknya..Dididik mereka sepenuh daya..agar menjadi manusia berguna..Moga perginya diiring doa anak yang soleh sifatnya..menjadi bekalan di alam sana..saat bersendirian tiada siapa menemaninya..tiada teman..tiada saudara..hanya amal dan takwa mampu mengiringinya...Begitu berbeza pemikiran manusia yang 'aneh'...melihat dunia sebelah mata...akhirat jua yang hatinya mendamba...

Anehkah manusia yang 'aneh'..atau kitakah yang sebenarnya aneh? Mencari dunia yang kita pasti ada akhirnya....mencari harta yang pasti akan berkurangan nilainya..mencari cinta yang pasti suatu hari sama ada akan ditinggalkan atau meninggalkan kita selamanya...mencari pangkat yang kita tahu ada masa kejatuhannya...mencari pujian yang pasti ada surutnya..mencari segalanya...yang pastinya akan ada tarikh luputnya...

Kitakah yang sebenarnya 'aneh'..memilih untuk ketawa sedangkan jiwa menangisi nasibnya...aduhai jasad dan minda..andai jiwa dapat berkata-kata...pasti dikhabarkan janjinya suatu ketika pada Tuhan Yang Satu...saat ditanya sebelum diwujudkan jasad dan bermula hidupmu..'Adakah Aku Tuhanmu?'...'Benar' jawab jiwamu...'aku bersaksi Engkaulah Tuhanku'..Apakah kau sudah lupa janjimu? Keluh jiwa tiada suara..hanya jika kau tahu...

Anehnya kita melupakan lafaz janji dan setia...yang diulang baca setiap kali solatnya..yang dilafaz yakin pada syahadahnya..yang tidak lupa diucap dengan yakinnya...Anehnya kita kerana mampu terlupa..

Anehkan manusia yang 'aneh' itu atau kita yang 'aneh' sebenarnya? Terkeliru antara fantasi dan realiti..antara yang palsu dengan yang hakiki..Ternyata kitalah yang aneh kerana memandang aneh kepada orang-orang 'aneh...' yang ternyata bukan 'aneh' di sisi Tuhan...Aneh bukan?

Berbahagialah mereka yang 'aneh'...dan beruntunglah mereka yang berusaha untuk menjadi 'aneh'..Moga kita juga mampu menjadi 'aneh' di kalangan mereka yang sememangnya aneh...Ameen Ya Rabbal 'Alamin..

Yang baik datangnya dari Allah...yang buruk datangnya dari hamba yang fakir di sisi Tuhannya...

No comments:

Post a Comment

 
;